Auta päihderiippuvaista. Hanki tietoa.

Miten toimia, kun sairauden kuvaan kuuluu sairauden tunnottomuus? Miten auttaa ihmistä, joka ei koe tarvitsevansa apua? Mistä tiedän mikä on oikein? Miksi oikein toimiminen tuntuu niin pahalta?

Avaimia onneen ei ole, mutta päihderiippuvuuden kohdalla tieto toimii avaimena siihen ensimmäiseen lukkoon. Päihderiippuvaisten läheisten kanssa työskennellessäni olen huomannut, että sairauskäsityksen ymmärtäminen on kaiken aa ja oo. Kun läheinen ymmärtää päihderiippuvuuden olevan sairaus, hänen on myös helpompi suhtautua, ja toimia objektiivisesti tilanteen mukaisella tavalla.

Työskennellessäni muistisairaiden vanhusten parissa kohtasin monia heidän läheisiään. Keskustellessani heidän kanssaan minulle selvisi, että monen kohdalla diagnoosin kuuleminen oli heille helpotus, vaikkakin useammalle samainen diagnoosi aiheutti myös häpeän ja syyllisyyden tunteita. Monet heistä nimittäin olivat tiedostamattaan syyllistäneet vanhempaansa tilanteesta. Monet olivat repineet tukkaa päästänsä ja pohtineet, miten heille rakas ihminen oli alkanut käyttäytymään järjettömällä tavalla? Miksi rakkaan ihmisen persoonallisuus on muuttunut?  Monet olivat tunteneet suurta huolta, hämmennystä ja pelkoa. Diagnoosin jälkeen he ymmärsivät mistä on kyse. Läheiset saivat tietoa sairaudesta, sekä tukea ja neuvontaa. Heidän oli nyt helpompi toimia haastavassa tilanteessa, koska he tiesivät toimivansa oikein, vaikkei muistisairauteen sairastunut ihminen olisikaan heidän kanssaan samaa mieltä. He ymmärsivät, että heidän tulisi tuossa kohtaa olla vastuullisia läheisiä, jotka tekevät päätöksen heille rakkaan ihmisen edun mukaisesti, jotta tämän olisi turvallista olla ja elää. Tunteilta diagnoosi ei kuitenkaan säästellyt.

Kun läheiset toivat ahdistunutta ja vihaista muistisairasta hoitokotiin, ei raskaita tunteita voinut olla aistimatta. Usein ristiriitaiset tunteet purkautuivat itkuna ulos hoitokodin pihamaalla. Ristiriita järjen ja tunteiden välillä on suuri. Teenkö oikein? Tämä tuntuu niin pahalta. Mutta jokainen läheinen tietää toimivansa oikein ja vastuullisesti. Ihminen, joka sairastaa muistisairauden kaltaista aivosairautta, ei kykene näkemään omaa tilaansa, eikä kykenen huolehtimaan itsestään. Tämä johtuu siitä, että sairauden luonteeseen kuuluu sairaudentunnottomuus.

Kun puhumme päihderiippuvuudesta, puhumme hyvin samankaltaisesta ilmiöstä. Suuri eroavaisuus on kuitenkin siinä, että päihderiippuvuus ei ole lopullista vaan oikean hoidon avulla siitä voi toipua! Tämä jos mikä luulisi olevan suuri motivaattori meille läheisille päihderiippuvaisen hoitoonohjauksen buusteriksi!  Meillä on siis mahdollisuus saada rakastamamme ihminen takaisin, toisin kuin muistisairauksien kohdalla.

Miksi emme siis toimi niin kuin järkevät, vastuulliset ihmiset?

Ongelma on siinä, että päihderiippuvuus on pikkuhiljaa edennyt vuosien ajan. Läheiset ympärillä ovat salakavalasti sopeutuneet tilanteeseen, jota on vaikeaa enää kyseenalaistaa. Vuosien aikana olemme itse alkaneet käyttäytyä sairauden ehdoilla. Ajatuksemme ja tunnemaailmamme ovat muuttuneet sairauden mukaiseksi. Jos olisimme kymmenen vuotta sitten kohdanneet tilanteen tällaisena, olisimme todennäköisesti havainneet ongelman heti! Olisimme osanneet toimia oikealla tavalla ja hakea apua. Mutta nyt kun olemme vuosien aikana juurtuneet osaksi sairautta, meidän on vaikeaa enää tarkastella tilannetta realistisesti.

Tieto. Tieto. Tieto.

Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää, että läheiset saavat tietoa päihderiippuvuudesta koko perhettä koskettavana sairautena. Eli diagnoosin! Diagnoosin myötä myös läheisten on helpompi suhtautua tilanteeseen ja ymmärtää, miten tilanteessa kuuluu toimia huolimatta siitä, ettei sen tunnukaan mukavalta.

Läheisen täytyy ymmärtää miksi päihderiippuvainen reagoi vihalla? Miksi hänen persoonallisuutensa on muuttunut? Miksi hän toimii kuten toimii? Läheisen täytyy ymmärtää, että kyse on sairaudesta. Päihderiippuvainen ei voi toimia toisin. Kun läheinen ymmärtää tämän, hän ymmärtää myös sen, ettei tilannetta voi muuttaa muutoin, kun laadukkaan päihdehoidon avuilla. Muutoin tilanne olisi sama, kuin muistisairaan läheinen vastuuttaisi muistisairasta toimimaan terveen ihmisen tavoin? Hullua, eikö?

Läheisen on myös tärkeää ymmärtää oma osuutensa sairauden kuviossa. Miksi jatkan tilanteen mahdollistamista? Mitä pelkään? Millaista arkeni on päihderiippuvaisen kanssa? Miten tämä vaikuttaa lapsiimme?  Tilanteen hyväksyminen on ensi askel muutokselle. Tilanteen kieltäminen on taas sairauteen kuuluva toimintamalli, joka mahdollistaa sairauden jatkumista ja etenemistä. On tärkeää, että joku perheenjäsenistä alkaa näkemään tilanteen todellisen luonteen ja toimimaan vastuullisesti. Tämä puhkaisee päihderiippuvuuden kuplan ja mahdollistaa avun tuomisen kuplan sisälle.

Mistä voit saada tietoa? Tilaa 4 tunnin verkkoluento!

Voit tilata kauttani yli 4 tunnin Päihderiippuvuus. Koko perheen sairaus. – verkkoluennon, jossa käyn hyvin syvällisesti läpi päihderiippuvuuden ilmiötä niin sairaustuneen itsensä, kuin läheistenkin kannalta. Käyn luennolla läpi muun muassa seuraavia aiheita:

• Mitä on päihderiippuvuus? – Sairauskäsitys.
  • Sairauden eteneminen
  • Miten päihderiippuvaista voi auttaa?
  • Miten päihderiippuvuus vaikuttaa läheisiin?
  • Miten lapset kokevat päihderiippuvuuden perheessä?
  • Päihdeperheen roolimallit

Tällä luennolla käydään läpi samoja asioita, kuin esimerkiksi Minnesota mallisten päihdehoitokeskusten läheisviikonlopuissa. Luennon loppuun olen koonnut myös päihderiippuvuuden hoitoon erikoistuneita yrityksiä, joihin voit olla yhteydessä mikäli tavoitteenasi on saada päihderiippuvainen lähtemään hoitoon.

Luento toimii kattavana pakettina sinulle joka haluat auttaa päihderiippuvaista, itseäsi päihdeläheisenä tai joka teet työtä päihderiippuvaisten ja heidän perheidensä ja läheistensä parissa.

Luennon linkit ovat käytössäsi ilman aikarajaa, joten voit omassa rauhassa paneutua luennon sisältöön ja palata uudestaan luennon pariin. Sinun ei tarvitse keskustella kenenkään kanssa, eikä osallistua verkon kautta tilaisuuksiin. Voit omassa rauhassa, parhaana ajankohtana paneutua videoiden pariin. Luentojen tilaaminen ei sido sinua mihinkään.

Luennon hinta on 49€ (sis. alv24%)

Kysys lisää ja tilaa oma luentosi sähköpostitse osoitteesta: [email protected]

Läheinen. Hanki tietoa. Hae apua. Sinun ei tarvitse jäädä yksin <3

Vieritä ylös